מאת: צוות המומחים של Road Protect ב-Road Protect, אנו מבינים את הדאגה והלחץ הנלווים לקבלת דוח תנועה, ובמיוחד את החשש מצבירת נקודות תעבורה. מטרתנו היא לספק לנהגים בישראל את המידע המקיף והעדכני ביותר, כדי שיוכלו להבין את זכויותיהם ולפעול בצורה מושכלת. ניסיוננו בטיפול באלפי פניות הקשורות לדוחות מסייע לנו להנגיש לכם את המידע הזה.
רבים מהנהגים בישראל חוששים מההשלכות של דוחות תנועה, ולא רק בגלל הקנס הכספי. שיטת הניקוד, או “נקודות תעבורה” כפי שהיא מוכרת, היא מנגנון נוסף של משרד התחבורה שמטרתו לעקוב אחר נהגים המבצעים עבירות תנועה חוזרות ולהטיל עליהם “אמצעי תיקון”. צבירת נקודות עלולה להוביל לקורסי נהיגה יקרים וארוכים, ובמקרים חמורים אף לפסילת רישיון הנהיגה.
המדריך הזה נועד להסביר לכם בצורה ברורה ומקיפה איך עובדת שיטת הניקוד בישראל, כמה נקודות תעבורה נצברות בגין עבירות נפוצות, מהן ההשלכות של צבירת נקודות, כיצד ניתן לבדוק את מצב הנקודות שלכם, והאם יש דרכים לפעול לצמצום או ביטול נקודות תעבורה. הבנת המערכת הזו היא צעד חיוני לשמירה על רישיון הנהיגה שלכם.
כעת, לאחר שהבנו את חשיבות הנושא, נצלול לפרטי שיטת הניקוד.
מבוא: יותר מסתם קנס – מהי שיטת הניקוד ואיך היא משפיעה עליכם?
שיטת הניקוד בעבירות תעבורה הונהגה בישראל כדי ליצור מנגנון הרתעה נוסף, מעבר לקנס הכספי, נגד נהגים המבצעים עבירות תנועה. הרעיון המרכזי הוא לזהות נהגים “בעייתיים” או כאלה המרבים להפר את החוק, ולחייב אותם באמצעי תיקון שמטרתם לשפר את תרבות הנהיגה שלהם ולהגביר את הבטיחות בדרכים.
מדוע הונהגה שיטת הניקוד? מטרות והיגיון
לשיטת הניקוד שלוש מטרות עיקריות:
- הרתעה: עצם הידיעה שביצוע עבירה גורר לא רק קנס אלא גם צבירת נקודות, אמורה להרתיע נהגים מלבצע עבירות מלכתחילה.
- זיהוי נהגים מועדים: המערכת מאפשרת לרשויות לאתר נהגים המבצעים עבירות באופן תדיר ולהתמקד בהם.
- חינוך ותיקון: באמצעות “אמצעי תיקון” כמו קורסי נהיגה נכונה, המטרה היא לשפר את מיומנויות הנהיגה והמודעות לסכנות בקרב נהגים שצברו נקודות.
חשוב להבין: נקודות התעבורה אינן “עונש” בפני עצמן במובן הקלאסי, אלא כלי למעקב ואכיפה שמוביל לסנקציות במקרה של צבירה משמעותית. הנקודות נרשמות לחובת הנהג במשרד הרישוי רק לאחר תשלום הקנס או הרשעה בבית משפט בגין העבירה. לכן, התמודדות נכונה עם הדוח המקורי היא קריטית.
לאחר שהבנו את הרקע, בואו נראה איך השיטה פועלת בפועל.
איך עובדת שיטת הניקוד (נקודות תעבורה) בישראל?
שיטת הניקוד מחלקת את עבירות התנועה לדרגות חומרה שונות, כאשר לכל דרגה מוקצה מספר נקודות שונה. ככל שהעבירה חמורה יותר, כך מספר הנקודות הנצברות בגינה גבוה יותר.
צבירת נקודות: כמה נקודות מקבלים על כל עבירה?
מספר הנקודות נע בין 2 ל-10 נקודות לעבירה. הנה כמה דוגמאות לעבירות נפוצות והניקוד הנלווה אליהן (שימו לב שהניקוד עשוי להתעדכן מעת לעת, ויש תמיד לבדוק את המצב העדכני):
- 2 נקודות (לשעבר, חלקן עלו ל-4): עבירות כמו נהיגה על המדרכה (שלא לשם חצייתה), נוסע לא חגור, גרירת רכב שלא בבטיחות.
- 4 נקודות: הובלת מטען שלא בבטיחות, מערכת אורות לא תקינה. לאחרונה, עבירות כמו נהיגה על מדרכה ונוסע לא חגור עודכנו ל-4 נקודות.
- 6 נקודות: פניות אסורות לפי תמרורים מסוימים, הובלת מטען במשקל חורג (עד 14.99% מעל המותר), נהיגה בקלות ראש.
- 8 נקודות: שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית בזמן נהיגה, נהיגה ללא רישיון נהיגה (לא מאותו סוג רכב), הסעת ילד ללא מושב בטיחות/בוסטר כנדרש, הובלת מטען במשקל חורג (15%-24.99% מעל המותר).
- 10 נקודות: נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל או רישיון לא תקף לאותו סוג רכב, אי עצירה לפני מפגש מסילת ברזל כשהמחסום נע, נהיגה תחת השפעת אלכוהול/סמים, הפקרת נפגע לאחר תאונה, נהיגה ברמזור אדום, חריגה משמעותית ממהירות (למשל, מעל 41 קמ”ש מעל המותר בדרך עירונית, או מעל 51 קמ”ש בדרך בין-עירונית – עשוי להוביל גם להזמנה לדין).
ניתן למצוא רשימות מפורטות של העבירות והניקוד הנלווה להן באתר משרד התחבורה ובאתרים משפטיים העוסקים בדיני תעבורה.
תוקף הנקודות: מתי הנקודות “נמחקות” ואיך זה עובד?
נקודות התעבורה אינן נשארות לנצח ברישום שלכם, אך מחיקתן מותנית בתנאים:
- עד 20 נקודות (כולל): הנקודות יימחקו אוטומטית לאחר שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה, ובתנאי שלא בוצעו עבירות נוספות בתקופה זו ושבוצעו אמצעי התיקון שהוטלו (אם הוטלו, למשל קורס נהיגה בסיסי ב-12 נקודות).
- 22 נקודות ומעלה: הנקודות יימחקו אוטומטית לאחר ארבע שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה, וגם כאן, בתנאי שלא בוצעו עבירות נוספות בתקופה זו ושבוצעו כל אמצעי התיקון הנדרשים.
- אי ביצוע אמצעי תיקון: אם נהג חויב באמצעי תיקון (כגון קורס נהיגה) ולא ביצע אותו, הנקודות שצבר לא יימחקו גם אם חלפו התקופות האמורות.
- צבירת עבירות נוספות: אם נהג מבצע עבירה נוספת הנושאת נקודות במהלך תקופת הצבירה (שנתיים או ארבע שנים), “ספירת הזמן” למחיקת הנקודות מתאפסת ומתחילה מחדש מיום העבירה החדשה.
כעת, נבחן מהן ההשלכות המעשיות של צבירת הנקודות.
השלכות צבירת נקודות תעבורה: מהם “אמצעי התיקון”?
צבירת מספר מסוים של נקודות תעבורה מחייבת את הנהג בביצוע “אמצעי תיקון” שונים, שמטרתם לרענן את ידיעותיו ולשפר את התנהגותו בכביש. אמצעי התיקון מוחמרים ככל שמספר הנקודות הנצברות גבוה יותר:
- 12 עד 22 נקודות: הנהג יחויב לעבור קורס בסיסי בנהיגה נכונה (המכונה לעיתים “נהיגה מונעת”). הקורס כולל כ-12 שעות לימוד ובסיומו מבחן.
- 24 עד 34 נקודות: הנהג יחויב לעבור קורס מתקדם בנהיגה נכונה (גם כן כ-12 שעות לימוד עם מבחן בסיום). אם צבר 24 נקודות, ייתכן ויחויב בשני הקורסים – הבסיסי והמתקדם.
- 36 נקודות ומעלה: רישיון הנהיגה ייפסל לתקופה של שלושה חודשים. עם תום הפסילה, הנהג יידרש לעבור בהצלחה מבחן עיוני (תיאוריה) כתנאי לחידוש הרישיון.
- 72 נקודות (או 36 נקודות בפעם השנייה תוך שש שנים): רישיון הנהיגה ייפסל לתקופה של תשעה חודשים. עם תום הפסילה, חידוש הרישיון מותנה בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב”ד), מעבר מבחן עיוני (תיאוריה) ומעבר מבחן נהיגה מעשי (טסט).
חשוב לציין שקורס נהיגה נכונה אינו “מוחק” את הנקודות שגרמו לחיוב בקורס; הוא מהווה תנאי לכך שהנקודות יוכלו להימחק בעתיד בהתאם לתקופות התוקף שלהן.
לאחר שהבנו את ההשלכות, חשוב לדעת כיצד לעקוב אחר מצב הנקודות האישי.
איך בודקים כמה נקודות תעבורה יש לי?
כל נהג יכול וצריך להיות מודע למצב הנקודות שלו. ניתן לבדוק זאת במספר דרכים:
- אזור אישי ממשלתי: הדרך הקלה והמהירה ביותר היא דרך האזור האישי באתר הממשלתי (gov.il), לאחר הזדהות במערכת ההזדהות הלאומית. ניתן להפיק תדפיס נקודות עדכני באופן מיידי.
- טופס מקוון באתר משרד התחבורה: ניתן למלא טופס בקשה מקוון, והתדפיס יישלח בדואר לכתובת הרשומה במשרד הפנים (עשוי לקחת מספר ימים).
- עמדות שירות עצמי (רישיומט): ניתן להפיק תדפיס בעמדות השירות העצמי הפזורות ברחבי הארץ. בדרך כלל נדרש כרטיס אשראי על שם בעל הרישיון לצורך זיהוי.
- **מוקד טלפוני של משרד התחבורה (4515 או 5678): ניתן לבקש את התדפיס טלפונית לאחר זיהוי, והוא יישלח בדואר.
- הגעה למשרד הרישוי: בזימון תור מראש.
מומלץ לבדוק את מצב הנקודות מעת לעת, במיוחד אם קיבלתם דוח תנועה.
השאלה החשובה הבאה היא, האם ניתן למנוע את צבירת הנקודות מלכתחילה?
האם ניתן לבטל או להפחית נקודות תעבורה? (ביטול נקודות תעבורה
)
התשובה הקצרה היא: לא ניתן לבטל נקודות בנפרד מהדוח עצמו. הנקודות הן נגזרת של הרשעה בעבירה (או תשלום הקנס, שמהווה הודאה). לכן, הדרך היחידה למנוע את רישום הנקודות היא להביא לביטול הדוח המקורי או לשינוי סעיף האישום לסעיף שאינו נושא נקודות.
הקשר בין ערעור על הדוח לבין הנקודות
כאשר אתם מערערים על דוח תנועה ומצליחים להוכיח את צדקתכם (למשל, שהעבירה לא בוצעה, שהדוח ניתן בטעות, שהייתה עילה חוקית להתנהגותכם וכו’), והרשות או בית המשפט מבטלים את הדוח – הנקודות הנלוות אליו לא יירשמו לחובתכם. במקרים מסוימים, במסגרת הסדר טיעון (אם הגעתם לבית משפט), ניתן להגיע להסכמה עם התביעה על שינוי סעיף העבירה לסעיף קל יותר, שאינו נושא נקודות, או נושא פחות נקודות.
לכן, אם קיבלתם דוח הנושא נקודות ואתם מאמינים שיש לכם עילה לערעור, חשוב מאוד לפעול. (למידע נוסף על אסטרטגיות ערעור, עיינו במדריך שלנו: איך להתנגד לדוח: אסטרטגיות וטיפים מתקדמים לערעור).
מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי?
אם מדובר בדוח הנושא מספר רב של נקודות, אם אתם עומדים בפני צבירה שתגרור פסילת רישיון, או אם אתם מתקשים להבין את ההיבטים המשפטיים של הדוח, מומלץ מאוד לשקול פנייה לייעוץ מקצועי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה או מגוף המסייע בערעורים על דוחות. גורם מקצועי יוכל לבחון את חומר הראיות, לזהות כשלים אפשריים בדוח, ולייעץ לכם על דרך הפעולה הטובה ביותר, כולל הסיכויים לביטול הנקודות דרך התמודדות עם הדוח עצמו.
שיטת הניקוד החדשה
: האם היו שינויים שכדאי להכיר?
שיטת הניקוד אינה קבועה ועוברת רפורמות ועדכונים מעת לעת. בשנים האחרונות אכן היו שינויים, כאשר חלק מהעבירות קיבלו ניקוד מחמיר יותר, ועבירות חדשות נוספו לרשימה. חשוב להתעדכן תמיד בשיטה הנוכחית כפי שהיא מפורסמת על ידי משרד הרישוי (משרד התחבורה). אתרי אינטרנט ממשלתיים ואתרים משפטיים מעודכנים הם מקור טוב למידע על הניקוד העדכני לכל עבירה.
משרד הרישוי נקודות
: תפקידו של משרד התחבורה במערך הניקוד
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (לשעבר משרד הרישוי) הוא הגוף הממשלתי האחראי על ניהול רישום הנקודות של נהגים בישראל. הוא זה שקובע את שיטת הניקוד, את מספר הנקודות לכל עבירה, את אמצעי התיקון הנדרשים, ואת התנאים למחיקת נקודות. כאשר משטרת ישראל או רשות מקומית מדווחות על הרשעה בעבירת תנועה (לאחר תשלום קנס או פסק דין), המידע מועבר למשרד התחבורה, והוא זה שרושם את הנקודות לחובת הנהג ומנהל את המעקב אחר צבירתן.
שאלות נפוצות (FAQ) על נקודות תעבורה
ת: בדרך כלל, דוחות חניה עירוניים “רגילים” (כמו חניה בכחול-לבן ללא תשלום) אינם נושאים נקודות תעבורה. נקודות נלוות בעיקר לעבירות תנועה המוגדרות בתקנות התעבורה ושיש להן השלכה על בטיחות הדרך. עם זאת, תמיד כדאי לבדוק את פרטי הדוח הספציפי.
ת: אם הדוח הוא על עבירה שעל פי חוק אינה נושאת נקודות, אז תשלום הקנס לא יוביל לצבירת נקודות. אך אם מדובר בעבירה שכן נושאת נקודות, ייתכן שהניקוד לא צוין מפורשות על גבי הדוח הפיזי אך הוא עדיין יירשם במשרד הרישוי לאחר התשלום. לכן, אם אינכם בטוחים, מומלץ לבדוק את רשימת העבירות והניקוד באתר משרד התחבורה או להתייעץ.
ת: לא. אין אפשרות חוקית “לקנות” מחיקת נקודות או לשלם קנס מוגדל כדי להימנע מרישום נקודות. הדרך היחידה למנוע נקודות היא באמצעות ביטול הדוח המקורי או שינוי סעיף האישום לסעיף ללא נקודות, כפי שהוסבר.
ת: לאחר שעמדתם בכל התנאים למחיקת נקודות (סיום תקופת הצבירה ללא עבירות נוספות וביצוע כל אמצעי התיקון), המחיקה אמורה להתבצע באופן אוטומטי במערכות משרד התחבורה. עם זאת, מומלץ לבדוק ולוודא זאת על ידי הפקת תדפיס נקודות עדכני לאחר המועד המשוער למחיקה.
סיכום: נהיגה זהירה ואחריות אישית
שיטת הניקוד היא כלי חשוב בידי הרשויות לאכיפת חוקי התנועה ולשיפור הבטיחות בדרכים. כנהגים, האחריות הראשונה שלנו היא לנהוג בזהירות, לכבד את החוק, ולהימנע מביצוע עבירות מלכתחילה. עם זאת, אם קיבלתם דוח תנועה הנושא נקודות, חשוב להבין את ההשלכות, לבדוק את מצב הנקודות שלכם, ולדעת שקיימות דרכים לפעול אם אתם סבורים שהדוח אינו מוצדק.
הדרך הטובה ביותר להימנע מהסתבכות עם נקודות תעבורה היא להצליח בערעור על הדוח המקורי שקיבלתם. אם הדוח מבוטל, הנקודות הנלוות אליו לא יירשמו כלל.
ב-Road Protect, אנו מתמחים בסיוע לנהגים בדיוק בשלב הזה – ערעור על דוחות חניה ותנועה. למרות שאיננו מטפלים ישירות במחיקת נקודות שכבר נרשמו, הצלחה בערעור שאנו מגישים עבורכם יכולה למנוע את צבירת הנקודות מלכתחילה. אנו מזמינים אתכם להיעזר בניסיון ובכלים שלנו כדי להתמודד עם הדוח שקיבלתם.