מבוא

חוקי הגרירה בישראל מהווים מסגרת חשובה להבטחת בטיחות הנהגים והולכי הרגל במרחב הציבורי. בין אם אתם מתכננים לגרור נגרר ברכבכם הפרטי או שרכבכם נגרר על ידי הרשויות – הבנת החוקים והתקנות תחסוך לכם זמן, כסף ועוגמת נפש. מדריך זה נועד להציג באופן מקיף ובהיר את כל המידע החיוני בנושא גרירה, בשפה פשוטה ומעשית.

גרירת נגררים ברכב פרטי

מי רשאי לגרור נגרר?

בעלי רישיון נהיגה מסוגים שונים רשאים לגרור נגררים בהתאם למשקל:

  • רישיון B (רכב פרטי): מאפשר גרירת נגרר במשקל של עד 1,500 ק”ג
  • רישיון C (רכב כבד): מאפשר גרירת נגרר במשקל של עד 3,500 ק”ג
  • רישיון EC: מאפשר גרירת משאות ללא הגבלת משקל

דוגמה מעשית: נהג בעל רישיון B המחזיק ברכב פרטי במשקל 1,200 ק”ג יכול לגרור נגרר במשקל עד 750 ק”ג אם הנגרר אינו מצויד בבלמים, או עד 1,500 ק”ג אם הנגרר מצויד במערכת בלימה עצמאית.

מגבלות וסייגים

קיימים מספר איסורים על גרירת נגררים:

  • אסור לגרור יותר מנגרר אחד (אלא בהיתר מיוחד ממשרד התחבורה)
  • אסור לגרור נגרר חקלאי אלא באמצעות טרקטור (ובכפוף להיתר מרשות הרישוי)
  • רכב ציבורי המשמש להסעת נוסעים בשכר אינו רשאי לגרור נגרר
  • אסור לגרור נגרר אם וו הגרירה הותקן ללא היתר בכתב ממשרד הרישוי
  • אסור לגרור נגרר אם משקלו עולה על כושר הגרירה של הרכב הגורר

חשוב לדעת! גרירה בניגוד לתקנות אלו עלולה לגרור קנס כספי משמעותי, נקודות ברישיון ובמקרים חמורים אף השבתת הרכב.

התקנת וו גרירה

דרישות חוקיות

  • התקנת וו גרירה מחייבת קבלת היתר בכתב ממשרד הרישוי
  • יש לרשום את וו הגרירה ברישיון הרכב לאחר התקנתו
  • אי רישום וו הגרירה עלול לגרור קנס וירידת הרכב מהכביש עד להשלמת הרישום

מגבלות התקנה

לא בכל רכב ניתן להתקין וו גרירה:

  • בחלק מהרכבים יש הגבלת יצרן להתקנת וו גרירה
  • מגבלה זו מופיעה ברישיון הרכב כאיסור מפורש להתקנת וו גרירה
  • רכבים קטנים במיוחד, חלק ממכוניות ספורט, וחלק מהרכבים ההיברידיים לא מתאימים לגרירה

תרחיש לדוגמה: דויד רכש רכב פרטי חדש וביקש להתקין בו וו גרירה לצורך טיולים עם קרוואן. לפני ההתקנה, הוא בדק ברישיון הרכב וגילה שאין הגבלה של היצרן. הוא פנה למכון רישוי מורשה, קיבל אישור בכתב והתקין את הוו במוסך מורשה. לאחר מכן, עדכן את רישיון הרכב עם פרטי וו הגרירה, כפי שנדרש בחוק.

מגבלות משקל וגודל

משקל הנגרר

  • רכב פרטי רשאי לגרור נגרר שמשקלו הכולל אינו עולה על 500 ק”ג, כל עוד הרכב הגורר שוקל לפחות 1,000 ק”ג
  • נגרר לסירה ייגרר רק על ידי רכב פרטי השוקל 1,550 ק”ג ומעלה
  • חישוב כושר הגרירה תלוי גם בסוג הנגרר (עם בלמים או בלי בלמים)
  • עם בלמים: משקל הנגרר לא יעלה על משקל הרכב הגורר חלקי 1.93
  • ללא בלמים: משקל הנגרר לא יעלה על משקל הרכב הגורר חלקי 3.066

דוגמה לחישוב כושר גרירה:

  1. רכב במשקל 1,800 ק”ג
  2. נגרר עם בלמים: 1,800 ÷ 1.93 = 932 ק”ג (משקל מקסימלי מותר)
  3. נגרר ללא בלמים: 1,800 ÷ 3.066 = 587 ק”ג (משקל מקסימלי מותר)

מידות הנגרר

הגבלות מידות הנגרר לפי משקל:

  • נגרר במשקל עד 501 ק”ג: שטח מרבי של 4.1 מ”ר
  • נגרר במשקל בין 501-1,250 ק”ג: שטח מרבי של 4.8 מ”ר
  • נגרר במשקל בין 1,251-1,500 ק”ג: שטח מרבי של 5.6 מ”ר

רוחב הנגרר

  • רכב פרטי: רוחב הנגרר לא יעלה על רוחב הרכב הגורר
  • רכב משא: רוחב הנגרר לא יחרוג מעל 20 ס”מ מכל צד של הרכב הגורר

עצה מעשית: לפני רכישת נגרר, בדקו היטב את יכולת הגרירה של רכבכם במסמכי היצרן או ברישיון הרכב. שימו לב שהמשקל המצוין ברישיון הרכב הוא הקובע, גם אם היצרן מציין יכולת גרירה גבוהה יותר.

רישוי וביטוח נגררים

רישוי נגרר

  • כל נגרר חייב להיות רשום במשרד התחבורה
  • נגרר חייב לעבור מבחן שנתי (טסט) להוכחת תקינותו
  • הטסט כולל בדיקת תקינות החיבורים, הצמיגים ורכיבי התאורה

ביטוח נגרר

  • נגרר חייב בביטוח
  • ניתן לבקש מסוכן הביטוח להוסיף הערה על קיום הנגרר בפוליסת הרכב
  • הוספת נגרר לפוליסה עשויה להגדיל את עלות הביטוח

חשוב לדעת: אי-ביטוח נגרר עלול להוביל לדחיית תביעות ביטוח במקרה של תאונה הקשורה לנגרר. וודאו שהפוליסה שלכם מכסה במפורש את הנגרר ואת השימוש בו.

בטיחות בגרירה

לפני הגרירה

בדיקות שיש לבצע לפני גרירה:

  • וודאו שמשקל הנגרר לא עולה על כושר הגרירה המותר של רכבכם
  • בדקו את תקינות וו הגרירה והחיבורים
  • בדקו את תקינות מערכת התאורה של הנגרר
  • וודאו שכל הציוד מאובטח היטב בנגרר

חיבור הנגרר

  1. קרבו את גב הרכב לנגרר
  2. חברו את “תפוח” או טבעת הנגרר לוו הגרירה ווודאו שנתפסו היטב
  3. חברו את שתי רצועות האבטחה מהנגרר למגרעות (“אוזניים”) ברכב הגורר
  4. חברו את מחבר החשמל והדקו אותו
  5. בדקו שכל התאורה עובדת, כולל נורות האיתות והבלמים

בזמן הגרירה

  • נהגו בזהירות ובמהירות מתונה יותר מהרגיל
  • זכרו שהרכב ארוך יותר ודורש מרחב תמרון גדול יותר
  • בפניות וסיבובים עקבו במראות כדי לוודא שהנגרר לא פוגע באנשים או ברכבים אחרים
  • נסו להימנע מנסיעה לאחור עם נגרר
  • אם חייבים לנסוע אחורה, זכרו שהנגרר מגיב לרוב בכיוון הפוך מהמצופה

טיפ מקצועי: תרגלו נסיעה עם הנגרר באזור פתוח וריק מאנשים לפני שתצאו לדרך. הדבר יעזור לכם להתרגל לתחושת הגרירה ולהשפעתה על הנהיגה.

גרירת רכב על ידי הרשויות

מתי רשאית הרשות לגרור רכב?

הרשויות רשאיות לגרור רכב במקרים הבאים:

  • חניה במקום אסור (כגון חניית נכים, תחנת אוטובוס, מעבר חציה, מדרכה)
  • רכב ישן או נטוש שנמצא במרחב הציבורי זמן רב
  • הרכב מהווה מפגע בטיחותי
  • הרכב מפריע לתנועה או למעבר הולכי רגל
  • חניה באזור המוגדר על ידי הרשות המקומית כאזור גרירה
  • בעת אירועים המוניים או אירועי חירום לטובת סיוע לכוחות הביטחון

תהליך הגרירה

הגרירה מתבצעת על ידי חברות מורשות מטעם הרשויות המקומיות בלבד. התהליך כולל:

  1. תיעוד מצולם של הרכב לפני הגרירה, המתעד את מקום החניה ואת מצב הרכב
  2. הצבת שלט באזור המעיד על גרירה אפשרית ואזהרת ציבור הנהגים
  3. רישום פרטי הרכב ומקום הגרירה במערכת העירונית
  4. העברת הרכב לחניון מוסדר מטעם העירייה או הרשות המקומית

סמכות הרשויות

  • הרשות המקומית רשאית לגרור רכבים בכפוף לחוקים שמעניקים לה סמכויות
  • במקרה של רכב נטוש, הרשות רשאית לגרור אחרי מתן התראה של 10 ימים לפחות
  • הרשות רשאית לגרור רכב נטוש ללא רישיון או ביטוח בתוקף
  • במקרה של הפרעה חמורה לתנועה או סכנה, העירייה מוסמכת לגרור רכב בכל שעות היום ובכל ימות השבוע, כולל שבת

תרחיש לדוגמה: רונית החנתה את רכבה ליד תחנת אוטובוס מבלי לשים לב לסימון האדום-לבן. כשחזרה למקום, גילתה שרכבה נגרר. היא התקשרה למוקד העירוני, קיבלה מידע על מיקום רכבה במגרש הגרירה העירוני, ופעלה לפי ההנחיות לשחרור הרכב.

מה לעשות כשהרכב נגרר

תרשים זרימה – השבת רכב שנגרר

┌────────────────────┐     ┌───────────────────────┐     ┌─────────────────────┐
│ 1. וידוא הגרירה   │────▶│ 2. יצירת קשר עם      │────▶│ 3. הגעה למגרש      │
│   והמיקום         │     │   המוקד העירוני      │     │   הגרירה           │
└────────────────────┘     └───────────────────────┘     └──────────┬──────────┘
                                                                    │
┌────────────────────┐     ┌───────────────────────┐                │
│ 5. שחרור הרכב     │◀────│ 4. תשלום הקנסות      │◀───────────────┘
│   ובדיקתו         │     │   ואגרות הגרירה      │
└────────────────────┘     └───────────────────────┘

שלבים לביצוע כשהרכב נגרר

  1. וודאו שהרכב אכן נגרר ולא נגנב
    • בדקו אם חניתם במקום אסור או עברתם על חוק תנועה
  2. התקשרו למוקד העירוני או המשטרה
    • חייגו 106 (מוקד עירוני) או 100 (משטרה)
    • בררו לאן נגרר הרכב ומה נדרש לשחרורו
  3. הגיעו אל החניון
    • הצטיידו בתעודת זהות ורישיון רכב בתוקף
    • בררו את העלויות הצפויות
  4. שלמו את הקנסות הדרושים
    • שלמו את קנס החניה האסורה
    • שלמו את אגרת הגרירה והחניה במגרש
  5. שחררו את הרכב
    • הציגו את אישור התשלום במגרש הגרירה
    • בדקו את הרכב לפני לקיחתו לוודא שלא נגרמו נזקים

עלויות

  • קנס על החניה האסורה
  • דמי גרירה: עד 500 ₪ (תעריף מקסימלי שקבע משרד התחבורה, נכון לשנת 2024)
  • דמי אחסון: עד 25 ₪ ליום (תעריף מקסימלי שקבע משרד התחבורה, נכון לשנת 2024)

טיפ חשוב! שמרו על כל התיעוד והקבלות הקשורים לגרירה ולתשלומים. במקרה של ערעור, תיעוד זה יהיה חיוני.

זכויות משפטיות בעת גרירה

זכויות בעל הרכב שנגרר

  • זכות לעיין בתיעוד הצילומי המתעד את נסיבות הגרירה
  • זכות לערער על הגרירה בתוך 30 יום מקבלת ההודעה
  • זכות לקבל מידע ברור על מיקום הרכב, התעריפים והנהלים להשבת הרכב
  • הרשות אחראית לכל נזק שנגרם לרכב במהלך הגרירה והאחסון

מסגרת חוקית

החוקים והתקנות המרכזיים העוסקים בנושא גרירה:

  • תקנות התעבורה, תשכ”א-1961 (סעיפים 90-92 עוסקים בגרירת רכב)
  • חוק עזר לשמירת הסדר והניקיון של הרשויות המקומיות
  • הנחיות משרד התחבורה לעניין כושר גרירה ותקינות נגררים

ערעור על הגרירה

אם אתם סבורים שהגרירה בוצעה שלא כדין:

  1. שחררו את הרכב ושלמו את כל האגרות הנדרשות
  2. אספו ראיות (תמונות, עדויות, אישורים רלוונטיים)
  3. הגישו ערעור לעירייה בתוך 30 יום
  4. אם לא נשלחה הודעה בתוך 24 שעות מגרירת הרכב, ניתן לבקש הפחתה או ביטול של דמי האחסון
  5. במקרה הצורך, ניתן להגיש תביעה משפטית

דוגמה לתרחיש משפטי: שמעון חנה את רכבו בחניה מותרת ובעת שובו גילה שרכבו נגרר. הוא שילם את האגרות הנדרשות ושחרר את רכבו. לאחר מכן, אסף תמונות מהמקום ועדויות משכנים המאשרים שחנה כחוק. הוא הגיש ערעור לעירייה בצירוף הראיות, וקיבל החזר מלא של האגרות בתוך 45 יום.

שאלות נפוצות

האם מותר להעלות רכב על נגרר?

כן, בתנאי שהרכב הגורר מורשה לגרירה במשקל המתאים והנגרר מצויד באמצעי אבטחה מתאימים. חישוב המשקל צריך לכלול את משקל הנגרר עצמו בנוסף למשקל הרכב המועמס עליו.

האם מותר שיהיו אנשים בתוך רכב שנגרר?

לא. על פי תקנות התעבורה, אסור שאנשים יימצאו ברכב נגרר מלבד הנהג (במקרים מסוימים). גרירה עם נוסעים ברכב הנגרר מהווה עבירה חמורה ועלולה לגרור קנס והורדת נקודות מרישיון הנהיגה.

כמה זמן יש לי לשחרר את הרכב מהמגרש?

מומלץ לשחרר את הרכב בהקדם האפשרי, שכן עלות החניה במגרש מתווספת לכל יום שהרכב נמצא שם. אין הגבלת זמן חוקית, אך לאחר תקופה ממושכת (בדרך כלל 60-90 יום) הרשות עשויה להתחיל בהליך משפטי למכירת הרכב לכיסוי החובות.

מה ההבדל בין גרירת נגרר לבין גרירת רכב?

גרירת נגרר מתייחסת לחיבור של עגלה ייעודית לרכב באמצעות וו גרירה. גרירת רכב מתייחסת למצב בו רכב אחד גורר רכב אחר, וחלה עליה חקיקה נפרדת. גרירת רכב אחר מוגבלת למקרים של תקלה או חירום ומחייבת ציוד מתאים כמו מוט גרירה או כבל.

מה קורה אם אין לי אפשרות לשלם את הקנס מיד?

פנו למוקד העירוני ובררו אם קיימות אפשרויות תשלום חלקי או פריסת תשלומים. ברוב הרשויות קיימת אפשרות להסדרי תשלום במקרים מיוחדים. כמו כן, ניתן לשקול פנייה לוועדת חריגים ברשות המקומית לבקשת הנחה או פריסת תשלומים.

מה קורה אם הרכב נפגע במהלך הגרירה?

הרשות אחראית לכל נזק שנגרם לרכב במהלך הגרירה והאחסון. בעל הרכב רשאי להגיש תלונה ולדרוש פיצוי בהתאם לנזק שנגרם. מומלץ לתעד היטב את מצב הרכב ולדרוש לראות את התיעוד המצולם של הרכב לפני הגרירה.

האם ניתן להימנע מתשלום דמי אחסון אם לא קיבלתי הודעה מידית על גרירת הרכב?

כן. אם לא נשלחה הודעה בתוך 24 שעות מגרירת הרכב, ניתן לערער ולבקש הפחתה או ביטול של דמי האחסון. שמרו תיעוד של מועד קבלת ההודעה על הגרירה. במקרים רבים, בתי המשפט פסקו לטובת בעלי רכב שלא קיבלו הודעה במועד.

האם העירייה יכולה לגרור רכב בשבת?

כן. במקרה של הפרעה חמורה לתנועה או סכנה, העירייה מוסמכת לגרור רכב בכל שעות היום ובכל ימות השבוע, כולל שבת. עם זאת, במקרים רגילים יותר של חניה אסורה שאינה מהווה סכנה מיידית, רוב העיריות נמנעות מגרירה בשבת מטעמי כיבוד הסטטוס-קוו.

סיכום

הכרת חוקי הגרירה בישראל חיונית לכל נהג, בין אם הוא מתכנן לגרור נגרר או רוצה להימנע ממצב בו רכבו ייגרר על ידי הרשויות. שימוש נכון בנגרר, התקנה חוקית של וו גרירה, ושמירה על חוקי החניה והתנועה יחסכו עוגמת נפש, זמן וכסף.

זכרו תמיד: בטיחות קודמת לכל! גרירה לא תקינה או לא חוקית מהווה סכנה לכם ולמשתמשי הדרך האחרים.

לקבלת מידע נוסף ומעודכן, פנו למשרד התחבורה או לרשות המקומית באזור מגוריכם.


מקורות מידע:

  • תקנות התעבורה, תשכ”א-1961
  • הנחיות משרד התחבורה בנושא גרירה, 2024
  • פרסומי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
  • מידע משפטי מאתר “כל זכות”